ІХ науковий семінар "Текст і образ: особливості взаємодії між наративом та візуальністю. Міграції, мережі, контакти"
Ключові слова:
міграції у мистецтві, культурний трансфер, міграції образів, глобалізація, кордониАнотація
17 жовтня 2023 року на базі кафедри історії мистецтв Київського національного університету імені Тараса Шевченка у дистанційному форматі відбувся ІХ науковий семінар “Текст і образ: особливості взаємодії між наративом та візуальністю”. Цього разу організатори запропонували учасникам семінару розглянути тему міграцій, мереж і контактів у сфері мистецтва. Переміщення митців, художніх ідей, форм тощо завжди сприяли розвитку культури і мистецтва. Актуальність теми ж полягає у тому, що сьогодні міграції стають нормою життя і можуть відбуватися навіть без фізичного переміщення людини. Авторки хроніки мають на меті виділити головні ідеї доповідачів та оглянути їхній внесок у розвиток запропонованої теми.
Організатори семінару запропонували наступні напрямки роботи: переміщення художників, творів мистецтва, ідей та образів; культурні обміни та взаємовпливи; мережування митців у світі тощо. У хроніці авторки розглядають доповіді всіх 16 доповідачів, які виступали в межах чотирьох секцій, а саме: “Міграції художників, ідей та речей у Стародавньому світі” (дискутантка асист. Ольга Новікова), “Культурний трансфер і міграція ідей у ранньомодерну добу” (дискутант асист. Ілля Левченко), “Міграції географічні та трансісторичні” (дискутант проф. Петро Котляров) та “Плоский світ: міграції у ХХ–ХХІ століттях” (дискутант асист. Ілля Левченко). Також вони приділяють окрему увагу обговоренням доповідей між іншими учасниками семінару "Текст і образ: особливості взаємодії між наративом та візуальністю".
Хроніка поєднує оновлені відомості з теми міграцій у сфері мистецтва, що їх представили доповідачі, а також висвітлює новітні підходи у дослідженні цього багатоаспектного явища, розглянувши питання мистецьких переміщень та міжкультурних обмінів через призму постколоніальних та гендерних підходів, принципів “художньої волі”, его-документації тощо.
Ключові слова: міграції у мистецтві, культурний трансфер, міграції образів, глобалізація, кордони.
DOI: https://doi.org/10.17721/1728-2640.2023.157.3
Посилання
Balashova, O., Hleba, H., Lysun, T., Klochko, V., & Levchenko, I. (2023). The Wartime Art Archive. Text and Image. Essential Problems in Art History, 1 (15), 60–70. DOI: https://doi.org/10.17721/2519-4801.2023.1.04. [In Ukrainian].
Chepizhenko, V. (2017a). Visualization of Authority: the Wilton Diptych Symbolism and Sacralization of the Monarch’s Image. Text and Image. Essential Problems in Art History, 1 (3), 61–69. DOI: https://doi.org/10.17721/2519-4801.2017.1.07. [In Ukrainian].
Chepizhenko, V. (2017b). Renaissance Elements in the Political Practices of Richard II. Zapysky istorychnoho fakultetu, 28, 305–326. [In Ukrainian].
Chepizhenko, V. (2017c). Methodological Views of V. E. Krusman: Notes in the Margins of “Introduction to the Study of New History”. Ukrainske porto-franko, 4, 20–28.
Chepizhenko, V. (2020). Richard II Plantagenet: Political Practices and the Concept of Government. Dysertatsiia kand. ist. nauk, Odeskyi natsionalnyi universytet imeni I.I. Mechnyka. [In Ukrainian].
Demchuk S., & Levchenko, I. (2023). Ukrainian Baroque: Art, Myth, and National Identity. Histoire de l’art, 91 (Ukraine), 85–96. [In English].
Department of Art History. (2023a). Section 1. Migrations of Artists, Ideas and Things in the Ancient World [Video]. YouTube. URL: https://www.youtube.com/watch?v=A1PeroYeJws&list=PL-PRoVOGlaH9bi9AhbQtZ5lZBqJwRl8Oo [Accessed 31th October 2023]. [In Ukrainian].
Department of Art History. (2023b). Section 2. Cultural Transfer and Migration of Ideas in the Early Modern Period. [Video]. YouTube. URL: https://www.youtube.com/watch?v=3RaLOzXDJSw&list=PL-PRoVOGlaH9bi9AhbQtZ5lZBqJwRl8Oo&index=2 [Accessed 31th October 2023]. [In Ukrainian].
Department of Art History. (2023c). Section 4. The World is Flat: Migrations in the XX–XXI centuries [Video]. YouTube. URL: https://www.youtube.com/watch?v=81j47KJM6sU&list=PL-PRoVOGlaH9bi9AhbQtZ5lZBqJwRl8Oo&index=3 [Accessed 31th October 2023]. [In Ukrainian].
Diatlov, V. (2021). The Myth of the “Christian City” in Early Childhood the Reformation Movement in Germany (1517–1525). Siverianskyi litopys, 3, 105–113. DOI: 10.5281/zenodo.5084997. [In Ukrainian].
Diatlov, V. (2003). Radical Reformation and Religious-Denominational Regionalism in Europe in the XVI century. Naukovyi visnyk Dyplomatychnoi akademii Ukrainy, 9, 309–318. [In Ukrainian].
Filipova, H. (2022). Ukrainian and Russian perspectives on the Great Northern War Tendencies and tendentiousness in recent historiography on the Baturyn massacre 1708. Karolinska förbundets årsbok, 67–96. [In English].
Filipova, H. (2023). “What I Am About to Do Will Be Interpreted Differently By The World”: Suicide, The Charles Whitworth Archive, And “Unnatural Behavior”. Siverianskyi litopys, 3, 127–136. DOI: 10.58407/litopis.230312. [In Ukrainian].
Kazakevych, G. (2009). About Etruscan-Italic and Celtic Helmets from the North Coast of the Black Sea. Archeologia, 3, 19–25. [In Ukrainian].
Kazakevych, G. (2010). Celts in the Territory of Ukraine: Archaeological, Linguistic and Cultural Heritage. Kyiv: Serhii Nalyvaiko. [In Ukrainian].
Kazakevych, G. (2021). Horse-Rider Image on the Coins of the Eastern Celts and the Cult of Celtic War Goddess. The Ukrainian Numismatic Annual, 5, 81–92. DOI: https://doi.org/10.31470/2616-6275-2021-5-81-92. [In English].
Kotliarov, P. (2017). The Musical Art of the Reformation Era: Singing as an Embodiment of the Idea of the 'Priesthood of All Believers. R500, 16–17.
Kotliarov, P. (2020). Philipp Melanchthon: The Phoenix of the Reformation. Kyiv: Dukh i litera.
Kotliarov, P., Korchuk, V. (2021). Visualizing Narrative: Lutheran Theology in the Engravings of Lucas Cranach. Naukoviu visnyk Uzhhorodskoho universytetu, seriia “Istoriia”, 2 (45), 79–84. DOI: 10.24144/2523-4498.2(45).2021.247097. [In Ukrainian].
Levchenko, I. “Nothing New”: Once Again about the Impossibility of a Global History of Art. Text and Image. Essential Problems in Art History, 1 (13), 62–72. DOI: https://doi.org/10.17721/2519-4801.2022.1.13. [In Ukrainian].
Levchenko, I. (2023). On Image Agency. Text and Image: Essential Problems in Art History, 1 (15), 135–142. DOI: https://doi.org/10.17721/2519-4801.2023.1.10. [In English].
Levytska, M. (2011).The Viennese Experience of Luka Dolynskyi. Zapysky NTSH. Pratsi komisii obrazotvorchoho ta uzhytkovoho mystetstva, 261, 115–128. [In Ukrainian].
Levytska, M. (2018). The Paintings of L. Dolynskyi in the Dormition Cathedral of Pochaiv (1807–1810): the Iconographic Program of the Cycle “Miracles of Christ”. Zbirnyk XXV Mizhnarodnoi naukovoi konferentsii “Volynska ikona: doslidzhennia ta restavratsiia”, 134–146. [In Ukrainian].
Levytska, M. (2020). The Cycle by Luka Dolynskyi in the Assumption Cathedral of the Pochaiv Lavra and the Traditions of Baroque Pilgrimage. Sztuka cerkiewna Rzeczypospolitej i krajow sasiednich. Series Byzantina, Miscelanea, 2, 90–111. [In Ukrainian].
Levytska, M. (2021). The Cultural and Artistic Activities of Luka Dolynskyi in the Context of Church-Religious Processes from the second half of the XVIII to the beginning of the XIX century. Dysertatsiia d-ra ist. nauk, Instytut narodoznavstva NAN Ukrainy, Instytut ukrainoznavstva im. I. Krypiakevycha NAN Ukrainy. [In Ukrainian].
Pavlutskyi, H. (1927). The History of Ukrainian Ornamentation. Kyiv: Ukrainska Akademia nauk. [In Ukrainian].
Petasiuk, O. (2018). Information Challenges in the Context of Postmodern World View. Visnyk Lvivskoho universytetu, 18, 338–345. [In Ukrainian].
Petrenko-Lysak, A. (2011). Homo Mobilis: Social Subject of the Present Time. Metodolohiia, teoriia ta praktyka sotsiolohichnoho analisu suchasnoho suspilstva: Zbirnyk naukovyh prats, 17, 359–362. [In Ukrainian].
Petrenko-Lysak, A., & Vilkhova, D. (2022). Society in a Museum or a Museum in Society (The role of sociology in city’s museum practices). City: History, Culture, Society, 14 (2), 155–176. DOI: https://doi.org/10.15407/mics2022.02.155. [In Ukrainian].
Rusiaieva, A., & Rusiaieva M. (1994). The Symbolism and Artistic Features of the Coins of Olbia during the Late Archaic and Classical Periods. Archeologia, 4, 29–38. [In Ukrainian].
Rusiaieva, M. (1995). Dionysian Themes on Artifacts of Toreutics from Scythian Burial Mounds. Archeologia, 1, 22–34. [In Ukrainian].
Rusiaieva, M. (2001). Hellenistic-Scythian art (IV century BC). In Istoriia ukrainskoi kultury v 5 tomah, Vol. 1. Kyiv: Naukova dumka.
Rusiaieva, M. (2019). On Ancient Greek Thymiateria and Their Purpose. Text and Image. Essential Problems in Art History, 2 (8). 6–34. DOI: http://doi.org/10.17721/2519-4801.2019.2.01 [In Ukrainian].
Semenenko, I., Hereikhanova, D. (2022). The unusual writings of the name of the god Duamutef in the First Intermediate Period and the Middle Kingdom. Pražské egyptologické studie, 28, 122–150. [In English].
Tarasenko, M., Hereikhanova, D. (2020). The Unpublished Article by S. V. Donich “The Offering Table of Isis. Inv. 51843 of the Odesa Historical Museum” (A SF OAM nos. 59404/59405). Skhodoznavstvo, 86, 139–162. DOI: https://doi.org/10.15407/skhodoznavstvo2020.86.139. [In Ukrainian].
Varetska, S. (2019). Influence of Generational Factor in “Group 47” Activity. Pytannia literaturoznavstva, 99, 36–49. DOI: https://doi.org/10.31861/pytlit2019.99.036. [In Ukrainian].
Varetska, S. (2021). The Novel by Katja Petrowskaja “Perhaps Esther”: Fictional Topography of a Family. Pytannia literaturoznavstva, 104, 48–58. DOI: https://doi.org/10.31861/pytlit2021.104.048. [In Ukrainian].