Суспільно-політичні та духовно-культурні передумови поширення бароко на українських землях
DOI: https://doi.org/10.17721/1728-2640.2024.158.11
Ключові слова:
Козацьке бароко, Іван Мазепа, художній стиль, архітектура.Анотація
Вступ. Розглянуто суспільно-політичні та духовно-культурні чинники, що сприяли поширенню бароко на українських землях. Проаналізовано історичний контекст та культурні впливи, що сприяли формуванню стилю бароко в українському мистецтві та архітектурі. Висвітлено роль правлячих еліт, церковних інституцій та меценатів у підтримці та поширенні естетики бароко. Особливу увагу приділено взаємодії з іншими європейськими культурами та впливу релігійних реформ на розвиток мистецтва бароко на українських землях. Досліджено ключові події та постаті, які вплинули на формування барокової ідентичності в українському культурному просторі.
Методи. Систематичний огляд літератури, що стосується українського бароко, для збору та узагальнення наявних знань про цей період. Компаративний аналіз для порівняння українського бароко з іншими національними школами бароко та виокремлення спільних та унікальнихособливостей.
Результати. Виявлено та окреслено, що українське бароко є важливим періодом в історії культури країни, яке поєднує в собі національні та загальноєвропейські впливи, релігійні й громадські аспекти, а також взаємодію різних культурних течій, відображаючи різноманіття та складність українського суспільства та його культурних традицій.
Висновки. Поширення бароко на українських землях було не монолітним явищем, а складним взаємовпливом соціально-політичних, релігійних і культурних факторів. Прийняття естетики бароко служило багатьом цілям, включаючи утвердження політичної влади, вираження релігійної побожності та культивування культурної самобутності. Українське бароко постало як динамічний синтез місцевих традицій і зовнішніх впливів, уособлюючи багатство та розмаїття історико-культурної спадщини краю
Посилання
Akymovych, Ye. (2008). Hetman Ivan Mazepa and his time: essays on Ukrainian culture. Book 5. Black Sea. [in Ukrainian].
Berlinskyi, M. (1990). Brief description of Kyiv. Kyiv: Ukrainian Propylaea [in Ukrainian].
Biletskyi, P. (2010). When the Transfiguration Church was built in Sorochyntsi. Ukrainska akademiia mystetstva: Doslidnytski ta naukovo-metodychni pratsi, 7, 49–54 [in Ukrainian].
Vecherskyi, V. (2011). Arkhitekturna y mistobudivna spadshchyna doby Hetmanshchyny. Formuvannia, doslidzhennia y okhorona. Dnipro [in Ukrainian].
Vecherskyi V. (1994). On the question of the national style in the architecture of Ukraine in the XVII-XVIII centuries. Arkhitekturna spadshchyna Ukrainy,1, 102–113 [in Ukrainian].
Zhuravlov, D. V. (2012). Hetman Mazepa and his era. Budynok druku [in Ukrainian].
Istoriia Ukrainy v osobakh: Kozachchyna (2010). Ukraina [in Ukrainian].
Istoriia ukrainskoho mystetstva (2011). T. 3. Mystetstvo druhoi polovyny XVI–XVIII stolittia. [in Ukrainian].
Krupnytskyi, B. D. (2021). Hetman Mazepa and his era. Ukraina [in Ukrainian].
Lohvyn, H. N. (1991). Ukrainian Baroque in the context of European art. Ukrainian Baroque and the European context, 20–31 [in Ukrainian].
Lohvyn, H. (1997). Stylistic features of Ukrainian Baroque architecture and monumental and decorative art. Architectural heritage of Ukraine. 4, 51–59 [in Ukrainian].
Makarov, A. (1994). The light of the Ukrainian Baroque. Dnipro [in Ukrainian].
Pavlenko, S. (2005). Ivan Mazepa as a builder of Ukrainian culture. Kyievo-Mohylianska akademiia [in Ukrainian].
Perehuda, Ye. V. (2010). History of Ukrainian culture. KNUBA [in Ukrainian].
Slaboshpytskyi, M. F. (2001). Ukrainian patrons: essays on the history of Ukrainian culture. Yaroslaviv Val [in Ukrainian].
Sobol, V. (2015). Ukrainian Baroque. Texts and contexts. Vydavnytstvo Varshavskoho universytetu [in Ukrainian].
Ukrainska ta zarubizhna kultura (2017). Znannia [in Ukrainian].
Fedoruk, O. K. (1991). Ukrainian Baroque and the European context. Naukova dumka [in Ukrainian].